26th of October

Fuck cunt this shit, 2016

Likken.
Trippelen.
Langzaam.
Stronk.

Zelden trekt de stoffelijkheid van woorden onze aandacht. Als dat toevallig wel eens gebeurt, merken we tot onze verbazing dat er bij sommige woorden een natuurlijke relatie lijkt te bestaan tussen klank en betekenis.

Annet schreef voor het schrijfhandboek Dansende tongen: talige schrijfstrategieën voor hedendaags theater het hoofdstuk Fuck cunt this shit en geeft inzicht in dat ‘schrijven met de smaak van woorden’. Aan de hand van voorbeelden als Onder het melkwoud van Dylan Thomas, Rockaby van Samuel Beckett, schtzngrmm van Ernst Jandl en Aars! van Peter Verhelst en Luc Perceval verkent ze hoe klanken, klanksamenstellingen en hun ritme je in de sfeer van de betekenis van een woord kunnen brengen. Ook gaat ze dieper in op de verschillende mogelijkheden om te schrijven met klank en ritme. In de tussentijdse schrijfoefeningen kan de lezer zelf met verschillende schrijftechnieken aan de slag.

Dansende tongen is een uitgave van HKU Lectoraat Performatieve Maakprocessen en International Theatre & Film Books en is o.a. hier te koop.

dansendetongenannetbremen

Categories:  Essay